Bayer knyter band för framtiden

Presentation

Daniel Tesfa, Medicinsk chef för onkologi och hematologi, och Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia på Bayer.
Daniel Tesfa, Medicinsk chef för onkologi och hematologi, och Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia på Bayer.
Sedan ett par veckor har Bayer nya grannar i form av Nya Karolinska Solna och Karolinska institutet. Flytten öppnar enorma nya möjligheter för samverkan, och företaget siktar på att knyta band med både professionen, akademin och samhället.

För Daniel Tesfa, Medicinsk chef för onkologi och hematologi, och Caroline Tegner, Brand Manager Scandinavia, utgör de nya lokalerna en symbolisk grogrund för ökade samarbeten på en mängd olika plan.
– Att prata om innovation och samverkan mellan akademi och profession är en sak, men att faktiskt vara på plats är en helt annan känsla. Det blir konkret och närheten gör att eventuella barriärer mellan de olika grupperna bryts ned, konstaterar Daniel.

Relevant utveckling
Bayers målsättning har länge varit att samverka med startupbolag inom biotech och att utveckla potentiella nya läkemedel och produkter. Den nya adressen på Berzelius väg 35, mitt i Karolinska institutets life science-område, underlättar arbetet.
– Det som utvecklas blir relevant för marknaden och varje part kan bidra med sin expertis istället för att behöva bära hela arbetet fram till kommersialisering. Det vinner vi alla på, betonar Daniel.

Onkologi rusar framåt
Företagets huvudsakliga fokusområden är hjärta/kärl, kvinnohälsa och onkologi/hematologi. I synnerhet inom onkologin går det framåt i rasande fart, med många produkter i pipeline.
– Under de kommande två-tre åren kommer vi att få ut minst tre produkter på marknaden, vilket är stort för de flesta bolag. Detta är i mångt och mycket på grund av våra samarbeten, exempelvis med finska Orion, vars målsättning är helt i linje med vår, berättar Caroline.
Hon säger att flytten känns som en spännande upptäcksfärd, med spännande och intressanta utmaningar, men understryker att existerande satsningar ligger lika högt upp i prioriteringslistan som alltid.
– Vi fortsätter vår samverkan med bland annat det nationella kvalitetsregistret för prostatacancerpatienter och våra internationella samarbeten. Kort sagt tänker vi fortsätta att knyta band för framtiden, avslutar Caroline.

Bayer
Bayer är ett globalt life science-företag med verksamhet i 77 länder. Affärsområdet Pharmaceuticals fokuserar på receptbelagda produkter och på specialläkemedel inom områdena onkologi, hematologi och oftalmologi.

Bayer AB – Sverige
Berzelius väg 35
171 65 Solna
Tel: 08-580 223 00
www.bayer.se



PP-XOF-SE-0019-1

Publicerad: 17 maj, 2019

Jag vill stödja cancerforskningen och ge ett bidrag. Fyll gärna i formuläret så kontaktar Radiumhemmets Forskningsfonder dig inom kort